Tankens kraft

Posted on augusti 12, 2011

1


Att arbeta med våra egna tankar är  det mest kraftfulla vapen vi har, men också det som är svårast att lära sig. Att styra sina tankar i ett neutralt tillstånd är ganska enkelt att lära sig, det gäller bara att bli medveten om att man kan. Men att lära sig kontrollera dem när våra känslor och tidigare mönster sätter in är svårare! 😉

Det spelar ingen roll om det handlar om din hälsa, relationer, karriär, sport osv. Våra tankar styr våra resultat. Men visst är det lättare att tex gå på behandling och låta någon annan jobba med ens hälsa, istället för att se över sina egna tankemönster och sitt eget ansvar för sin situation? Och visst är det lättare att gnälla på partnern än att se sina egna brister? Men saken är den att så länge vi själva inte gör en förändring i våra tankar (och handling) så kan vi inte heller förvänta oss något annat resultat.

Jag har jobbat mycket med tankens kraft, både privat och inom arbetet och gör det dagligen för att bli bättre på att kontrollera mina tankar och känslor. Tidigare jobbade jag hos Boris Aranovich som driver Människans Resurser AB och har skrivit flera böcker i ämnet. Jag har gått alla hans kurser, med de senaste teknikerna från Ryssland. Det är ett otroligt spännande område, och så fascinerande när man ser vad som börjar hända när man styr sina tankar…Som sagt, här kan man påverka alla områden i livet!

Den första boken jag läste i ämnet var Barbara Bergers ”De 10 mentala lagarna”. Mycket bra och lättläst bok som tydligt förklara hur de mentala lagarna fungerar (återkommer till detta i framtida inlägg 🙂 ) Jag kommer så väl ihåg när jag läste den, även om det var många år sedan och hur jag testade hennes tekniker och upplevde förändringar på min dåvarande arbetsplats.

En annan gammal favorit är Louise Hasys ”Du kan hela ditt liv”. Den här affirmationsversen är hämtad däifrån och hjälper dig att förlåta,  släppa gammalt och ta emot nytt. Skriv gärna och berätta hur du använder dig av tankens kraft!

 

I livet utan slut, där jag nu befinner mig,

är allt perfekt, helt och fulländat.

Var och en av oss, inklusive mig själv,

upplever rikedomen och överflödet i livet

på sätt som är meningsfulla för oss.

Jag betraktar nu det förflutna med kärlek och

väljer att ta lärdom av tidigare upplevelser.

Det finns inget rätt eller fel, bra eller dåligt.

Det förflutna är förbi och avslutat.

Det vi upplever just nu är det enda som finns.

Jag älskar mig själv för att jag tagit mig igenom

det förflutna fram till detta ögonblick.

Jag delar med andra vad och vem jag är,

ty jag vet att vi är alla

av ett och samma andliga ursprung.

Allt är bra i mitt liv.

