Hemma igen – dags för utrensning/sockeravvänjning

Posted on juli 30, 2011

0


Nu är vi hemma igen efter en vecka i fikalandet Finland. Varje år innan vi åker dit funderar jag på om jag ska säga att jag är glutenintolerant (vilket iof är sant…) eller att jag håller på med en extrem utrensning för att slippa alla bullar och kakor som man förväntas äta. Men varje gång jag kommer dit så har jag inte hjärta att motså min gulliga farmors ihärdiga försök att bjuda oss på något gott. Så vår semester blir oftast en lång sockerchock för kroppen. Eftersom vi bara är där en vecka och har många vi vill hinna träffa så blir det i genomsnitt 3 fikastopp/dag. 😀

20110730-160734.jpg

Finskt fika – grisar & röd lemonad 🙂

20110730-160748.jpg

Sötaste farmor som alltid vill att man ska ta minst 3 sorters kakor 😛

Att de dessutom gör världens godaste pizzor på Casa i Närpes gör inte det hela bättre. Försöker undvika pizzor i vanlig fall, men vi har ätit pizza i Rom, Milano och på Sicilien – men aldrig så god som i Finland! Är inte det lite lustigt? 😛 Så den måste man bara passa på och njuta av när man är där!

Nu är det dock läge för utrensning och sockeravvänjning igen! 🙂 Har köpt hem en massa grönsaker och nötter m.m. och tänker äta mkt Raw Food och undvika socker så gott det går… Känns som hela min kropp ber om detta! 🙂

Idag gjorde jag en Raw-pasta av zuccini och morötter med en jättegod pastasås till. Tog det som fanns hemma, och det blev en mix av morötter, lök, tomater, soltorkade tomater, blötlagda cashewnötter, solrosfrön, färsk basilika och lite olivolja. Kör allt i en matberedare till en krämig sås. De färska tomaterna gör såsen lite såsigare och de soltorkade den lite krämigare, cashewnötterna ger jättegod smak och med bra råvaror behövs inga kryddor – det smakar ljuvligt! Och wow så fräscht det känns efter att man ätit!

20110730-160850.jpg

Har ni dessutom tänkt på hur mycket gömt socker det finns i vår mat? Och hur allt detta socker påverkar oss?? Känns passande att blogga lite om detta nu…

