6 steg till en hälsosammare vardag

Posted on juli 30, 2011

1


  1. Håll vardagen sockerfri. Slå istället på stort varje fredag.
  2. Sluta ge barnen komjölk. Ge dem istället grönsaker, nötter och ev. kalciumtillskott.
  3. Gör en shake varje kväll och njut av den med gott samvete, istället för chips eller godis.
  4. Ät mer frukt, grönsaker, fisk och fjäderfä.
  5. Byt ut morgonens fruktyoghurt mot en omelett.
  6. Ät ekologiskt.

tipsen är hämtade ur boken ”Kärnfrisk familj”

*********************************************************************************************************************

Ofta kan det kännas så stort och jobbigt att göra förändringar, vi har våra invanda beteenden som går på automatik utan att vi behöver tänka. Ska vi förändra något krävs det tid, energi och engagemang för att skapa nya vanor. Det gäller att bestämma sig, och att du förstår att nyttan av att du gör denna förändring är större än vad som krävs av dig, och att förlusten om du fortsätter som du gör också är värre än den insats som krävs. För om du väljer ett steg i taget och börjar lite smått, så har du snabbt fått in nya nyttiga vanor i din vardag. Det är inte så svårt, det gäller bara att göra det! 🙂

Stegen ovan är familjen Mauritsens tips på förändring. Det beror ju såklart på hur du och din familj lever idag, men att lägga om er kost och livsstil – äta ekologiskt, avstå från vitt mjöl, ris, mjölk och socker, plocka bort E-nummer, giftiga rengörningsmedel och hygienprodukter kan göra MYCKET för er hälsa och livskvalitét! Man måste börja där man själv är.

Jag tror att det är svårt att förstå om man är inne i det och använder dessa produkter varje dag, och ändå tycker att man mår bra. Frågan är bara hur bra man mår, eller om man mår lika dåligt som alla andra? Vi har blivit så beroende av socker och kolhydrater att vi inte inser vad de gör med oss, och många av de krämpor vi får är så vanliga att de accepteras som ett normaltillstånd, eller något vi inte kan påverka.

Dagens näringsfattiga och felaktiga kost blandat med alla kemikalier och tillsatser är en stor bidragande orsak till våra folksjukdomar. Testa att utesluta socker, mjölk och gluten i några månader och se hur du mår. Utvärdera.

Fråga din mat: ”Vad kan du göra för mig?”

Fråga din kropp: ”Vill jag vekrligen äta det här? Känns det bra?”

Man ingår i en läkande och hälsofrämjande process när man äter, och det är bara du som kan påverka din hälsa på detta sätt!

Du blir vad du äter

Annonser