Varför är Omega3 så viktig?

Posted on juli 13, 2011

0


Fetter behövs i kroppen som:

  • Energiförråd i fettvävnad
  • Värmeisolerande i underhudsfettet och stötdämpande runt skelettet och vissa organ (hjärta, njurar, bröstkörtlar)
  • Elektriska isolatorer i myelinet i nervceller som ger snabb utbredning av nervsignaler
  • Struktur och funktion i cellmemebran och organellmembran

Lipider = fetter, fettsyror och liknande ämnen, tex kolesterol

  • Fettramsportörer i blodet (tex LDL, HDL)
  • Råvaror till kolesterol och därmed många steroidhormoner (könshormoner bla), gallsalter och D-vitamin
  • Råvaror till eikosanoider (prostaglandiner, troboxaner och leukotriener)

Essentiella fettsyror (EFA) – funktioner

  • De gör cellmembranen flexibla och håller proteinerna på plats i cellmembranen. Därmed bidrar de till den elektriska potentialen över cellmembranen. Motsvarande i organellernas membran.
  • De behövs för överföringen av elektriska signaler längs cellmembranen och mellan celler.
  • De gör huden mjuk och är bra både mot torr hud och fet hud. EFA absorberas bra genom huden. (Oljesyra absorberas till en viss del och mättade fettsyror absorberas dåligt).
  • De är nödvändiga för celldelning och för immunsystemet.
  • De deltar i energiproduktionen.
  • De behövs för bildandet av hemoglobin. Brist kan ge anemi.
  • De fungerar som transportör av syre.
  • I cellmembranen binder de syre som fungerar som barriär för virus, bakterier och svampar som är anaeroba.
  • De är viktiga vid träning. De gör att man återhämtar sig från muskeltröttheten snabbare genom att de underlättar omvandling av mjölksyra till pyrudsyra och vidare till koldioxid och vatten.
  • De bidrar till ett bra pH genom att de kan buffra överskott av både syror och baser.

Bristsymptom på Omega3

  • Dålig tillväxt
  • Svaghet
  • Försämrad syn och inlärningsförmåga
  • Brist på motorisk koordination
  • Krypande känsla i armar och ben
  • Beteendeförändringar
  • Höga halter av triglycerider i blodet
  • Högt blodtryck
  • Blodplättsaggregation
  • Inflammation i vävnader
  • Ödem
  • Torr hud
  • Försämrad mental förmåga
  • Låg ämnesomsättning
  • Försämrat immunsystem

Bristsymptom på Omega6

  • Fjällig hud, eksemliknande hudutslag
  • Tappar håret
  • Skador på levern
  • Beteendestörningar
  • Njurskador
  • Förslust av vatten genom huden åtföljt av törst
  • Förtorkade körtlar
  • Känslighet mot infektion
  • Dålig sårläkning
  • Sterilitet hos män
  • Spontan abort hos kvinnor
  • Artritliknande tillstånd
  • Hjärt- och cirkulationsproblem
  • Dålig tillväxt

Brist på Omega6 är ovanligt idag, vi får i oss tillräckligt (eller tom för mkt) via kosten pga den stora användningen av raffinerade oljor. Förhållandet mellan Omega6/Omega3 var 1850 2:1 och 2000 20:1. Optimalt intag är 1:2. Därför rekommenderar jag alla Omega3 som tillskott. Själv använder jag Fitlines Omega3 som är vattenlöslig och har ca 95% upptag. Omega3 som man köper i kapselform är ofta härsken – klipp upp en kapsel och lukta så får du se! Är man allergisk mot fisk har Holistic en bra linfröolja.

Omega3 har visat sig vara bra mot bland annat

  • Kronisk smärta
  • Inflammation
  • Depression
  • Manodepression
  • Osteoartrit
  • Nedsatt immunfunktion
  • Hjärt-kärlsjukdomar
  • Förhöjda blodfetter
  • Högt blodtryck
  • ADHD
  • Menstruationsbesvär
  • Ögonsjukdomar
  • Neurologiska sjukdomar
  • Autoimmuna sjukdomar reumatoid artrit, MS)
  • Psoriasis
  • Cancer
  • Fetma
  • Metabolt Syndrom
  • Diabetes
  • Hudsjukdomar

Fortsättning följer…

 

 

 

 

Annonser