hopp om bättre skolmat?

Posted on maj 7, 2011

0


Hamnade på foodmonitor.se när jag surfade runt, en sida med nyheter om livsmedel. Klickade på ”forskning & ingridienser” och en rubrik som fångade mitt intresse var ”Livsmedelsverkets omoderna råd lägger grunden till barnfetma”. Artikeln handlade om livsmedelsverkets råd att barn ska dricka lättmjölk och äta lättmargarin, dvs fettskräcken de desperat försöker fortsätta sprida, trots ökad medvetenhet och fortfarande utan vetenskapliga studier som visar att fett skulle vara skadligt. Det är Andreas Eenfeldt som hållit föreläsning på Barnmässan i Karlstad.

”Och tittar man på de studier där man gett råd till folk att äta mindre mättat fett så har de inte blivit friskare. Så det funkar inte. Det finns inget samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom.”
Mänsklig bröstmjölk innehåller 4.5 procent fett, varav en stor andel är mättat fett. ”Varför måste barn dricka lättmjölk när de har slutat amma. Är det så att någonting har ändrats precis den dagen? Eller är det så att ammande mammor förgiftar sina barn med sin feta mjölk?”
”Vad händer med små barn som bara får lättmjölk till frukost? De måste äta mer av annat som till exempel frukostflingor som är godis. Det gör bara saken värre.”
”Jag tror att det är en stor förändring på gång. En matrevolution i Sverige där allt fler ifrågasätter det gamla som inte fungerar, att man ska vara rädd för fett.”

Det låter ju hoppfullt och visst tror jag också att vi idag har en ökad medvetenhet. Men fortfarande finns de de som blint litar på de råd de får från diverse myndigheter och det sk etablissemanget. Nästa rubrik som fångade mitt intresse var den här: ”Nu ska skolmatens näringsinnehåll granskas”. WOW!, tänkte jag, det kanske verkligen är en förändring på gång! Från den 1 juli 2011 kräver skollagen att skolmåltiderna ska vara näringsriktiga. Behövde bara klicka på ”läs mer” för att min låga av hopp skulle svalna… Vem tror ni står bakom projektet, som så fint är kommersiellt obundet?

Jo, SkolmatSverige har utvecklats vid Karolinska Institutet, i samarbete med bland annat Kost och Näring, NCFF, Skolinspektionen, Livsmedelsverket, kökschefer och kostchefer från hela landet. Projektet finansieras av Sveriges Kommuner och Landsting, Statens Folkhälsoinstitut, Jordbruksverket och Stockholms Läns Landsting. Vad tror ni att det blir för kostråd när livsmedelsverket och jordbruksverket är med och bestämmer? Klickar vidare in på SkolmatSveriges hemsida för att läsa mer, nyfiken som jag är.

Mycket riktigt – under ”Vad är bra skolmat?” kan man läsa: ”Vid bedömningen av vad som är en näringsriktig måltid bör dock de svenska näringsrekommendationerna vara en utgångspunkt.” Man utgår alltså från Livsmedelsverkets uråldriga rekommendationer. Jag trodde syftet var att få fram en mer NÄRINGSRIK skolmat. Läser vidare…

Utifrån näringsrekommendationerna och kunskap från undersökningar på svenska barns matvanor och skolmåltidskvalitet är dessa några av de näringsaspekter som bör beaktas noga:

  • Energiinnehållet i lunchportionen bör vara anpassad för målgruppens behov
  • En låg halt (max 10E%) mättat fett (från smör, korv, grädde, ost, fet mjölk)
  • En hög halt (minst 15E%) enkelomättat och fleromättat fett (från oljor och feta fiskar)
  • Järn, zink och selen bör inte ligga för lågt.
  • Mängden salt bör begränsas
  • Andelen fullkorn bör vara stor (fullkornsris, bulgur, matvete, fullkornsbröd)
  • Grönsaker och frukt bör utgöra en dryg tredjedel av måltiden

Här har min låga slocknat helt. Man kommer alltså att begränsa det nyttiga fettet och mata skolbarnen med transfetter och annat ”nyttigt” istället. De enda näringsämnen man tar upp är järn, zink och selen – som inte bör ligga för lågt! Resten av de livsviktiga vitaminer och mineraler vi behöver då? Självklart bör andelen fullkorn vara stor – mkt kolhydrater. Och så är man rädd för salt. Kan det bli mer galet? Vem vinner på detta? Jordbruksindustrin och läkemedelsverket skulle jag gissa. Bra genomtänkt. Vet inte vem som sitter i knät på vem bland alla dessa som finansierat detta kommersiellt obundna projekt. Jag kommer iallafall se till att mina barn får i sig den näring de behöver hemma!

Vill dock tilägga att det här bara är mina egna tankar och reflektioner utifrån det jag kan läsa på hemsidan. Hoppas att jag har fel!

Posted in: Barn, Hälsofara, Kost, Näring