Om preventivmedel (här: p-spruta) och dess påverkan på vår hälsa

Posted on april 19, 2011

2


Inspirerad av dagens lunchmöte med temat preventivmedel och deras påverkan på vår hälsa och miljö så flyttar jag nu över en del inlägg i ämnet från gamla bloggen. Det är dags att vi även här får upp ögonen och själva börjar ta reda på fakta, och inte alltid väljer den enkla vägen och följer gynekologen/barnmorskans rekommendationer. Om du själv, din flickvän/sambo/fru/dotter använder hormonbaserade preventivmedel idag – läs på, lär er mer och fundera över om det verkligen är värt det. Det finns naturliga alternativ, men de kommer du inte få rekommenderat inom sjukvården. för som vanligt finns det inga pengar att tjäna, och de ger inga biverkningar (som i sin tur kräver fler läkemedel). Hormonbaserade preventivmedel påverkar i förlängningen både dig som tar dem, din partner, era framtida barn och vår miljö. Det finns mycket att skriva, men jag försöker som vanligt att dela upp det så att ni ska orka läsa allt 🙂

Detta brev, som ursprungligen publicerades i Dr John Lee’s nyhetsbrev, skrevs av en ung kvinna som vi kan kalla Julie B., vars liv förstördes efter det hon fått en serie Depo-Provera injektioner som preventivmedel. Inte förrän hon kom till en smart kiropraktor, fick hon reda på att det var Depo-Provera som förorsakade hennes symptom. Det visste inte heller de läkare hon gick till trots faktumet att ryggvärken och hudutslagen var kända biverkningar. Bekvämligheten att använda detta preventivmedel är särskilt frestande för en ung kvinna som vill ha en snabb och enkel lösning på problemet. De tror att det är säkert eftersom deras läkare skriver ut det. Vi antar att många tusentals unga kvinnor lider på samma sätt och hoppas att Julie’s brev kan vara en ”väckarklocka” för både unga kvinnor och deras föräldrar, så att de tar avstånd från denna hemska drog.

Kära dr Lee!

Jag skriver detta för att berätta för er om mina upplevelser under det sista ett och ett halvt åren av Depo-Provera injektioner som preventivmedel. Innan jag fick Depo-Provera var jag en 26-årig extremt fysiskt vältränad kvinna med en bakgrund utan några som helst medicinska problem.

I januari 1998 letade jag efter ett tillförlitligt preventivmedel. Eftersom jag inte tålde vilken typ av preventivmedel som helst började jag ta injektioner med Depo-Provera. Min doktor talade om för mig att de skulle fungera bra för mig eftersom de inte innehöll någon östrogen, och att jag inte skulle få någon mens. Jag hade ändå inte ordentliga menscykler så jag beslutade att det inte skulle göra något om mensen helt försvann.

Det var all information jag fick om medlet, jag trodde inte det skulle bli några problem. Skillnaden skulle inte bli så stor från det liv jag levde.

Allt verkade bra i flera månader. Jag upplevde inga galna emotionella effekter som jag upplevt när jag tagit P-piller. Mitt humör verkade helt opåverkat. Jag tyckte allt vad så fantastiskt, jag gick inte ens igenom humörsvängningar under mensdagarna för jag hade ingen mens alls. Så bekvämt!

Oförklarlig Ryggvärk Vid midsommar började jag känna mig väldigt trött i korsryggen hela tiden, som jag aldrig hade upplevt förr. Jag gick omkring och rörde mig mycket på jobbet och när jag kom hem och stod i köket för att laga mat fann jag ingen bekväm ställning för mitt bäcken. Korsryggen kändes så trött. Jag försökte ignorera det.

Oförklarliga hudproblem Samtidigt utvecklade jag också eksem. Till slut gick jag till doktorn för jag kunde inte låta bli att riva mig. Jag rev mig blodig varje natt. Såren täckte huvud, min nacke och armar och de värsta var utslagen på båda mina ögonlock och på och ovanför mina läppar. Jag kände mig som ett monster. Doktorn gav mig en cortisonkräm och en fuktighetskräm. Jag försökte med dessa i ett par veckor och det blev inte den minsta förbättring av mitt röda flagnande utseende.

Hela denna tid fortsatte jag att ta Depo-Provera-injektioner var trettonde vecka utan att misstänka att de hade något att göra med mina problem.

I början av november fick jag en ”stelhets”-känsla i korsryggen. Det kändes som om den skulle ”smälla ” av. När jag tidigare känt något liknande i min korsrygg så gjorde jag bara en halvtimmes yoga med övningar för ben och rygg och sedan släppte spänningen eller värken. Nu stretchade jag och försökte allt för min rygg men allt var förgäves. Efter 10 dagar försökte jag med annan träning. Jag började springa för att se om det skulle hjälpa men vid slutet av springturen kändes det inte alls bra i ryggen. När jag återhämtat mig kunde jag inte ens resa mig upp. Jag fick lite hjälp från en kiropraktor men jag var så svag och hade en sådan värk att jag inte kunde röra mig på en vecka.

Mitt liv faller sönder. Efter detta var det en radda av besök hos läkare, kiropraktorer och andra terapeuter. Ingenting hjälpte min rygg. Den hoppade spontant ur sitt läge utan den minsta provokation. Under denna tid missade jag många arbetsdagar, fick ofta gå hem tidigare eftersom ryggen orkade inte med en heldag. Till slut kunde jag inte ens sitta utan fick rigga upp en position där jag kunde stå och arbeta på mitt arbete.

Jag var verkligen handikappad. Jag kunde inte lyfta något tyngre än några kilo, jag kunde inte böja mig. Jag kunde inte ens ligga på soffan utan fick tillbringa mycket av min tid på en madrass på golvet. Jag kunde inte längre göra någon av den fysiska aktivitet jag tidigare gjort som en stor del av min vardag. Jag var så handikappad att jag inte ens kunde laga mat eller städa eller ens gå små promenader eftersom det gjorde så ont.

Jag tog enorma doser värktabletter för att inflammationen skulle gå ner. Jag använde is, jag använde glycosaminsulfat. Jag undvek vete, mjölkprodukter och majsprodukter. Inget hjälpte. Till slut blev det inte ens bättre när jag låg ner.

En smart kiropraktor finner orsaken. Till slut kom jag till en kiropraktor som talade om för mig att jag omedelbart måste sluta med Depo-Provera. Han tvekade inte det minsta. Han var mycket bestämd. Jag var förvånad. Jag kunde inte förstå hur preventivmedel kunde ha något att göra med mina ryggproblem.

Han berättade att hormonerna i Depo-Provera inte var de som naturligt tillverkades i kroppen. De är syntetiskt ändrade progestiner så att läkemedelsföretagen kan patentera dem och således tjäna en massa pengar på dem. De kan nämligen inte patentera naturliga substanser. Problemet är att t o m dessa syntetiska molekyler binds till progesteron-receptorerna samtidigt som de märker att det är något främmande ämne som behöver försvinna från kroppen. Så immunsystemet arbetar på övertid dygnet runt för att göra sig av med dessa okända ämnen. Binjurarna jobbar som om det var ett kritiskt läge för kroppen hela tiden så de pumpar ut hormonet cortisol. Det dröjer inte länge förrän binjurarna är helt uttröttade.

I kinesisk medicin är binjurarna förknippade med fem av musklerna i korsryggen. När binjurarna är över-trötta blockeras dessa muskler i korsryggen. Kiropraktorn talade om för mig att detta var anledningen till att mina muskler i korsryggen inte kunde arbeta som de skulle, musklerna kunde inte samarbeta och mitt bäcken och mina kotor kom ständigt ur läge.

Till slut förstod jag vad som hade hänt. Jag var helt chockad, det var för mycket att smälta. Han rekommenderade boken ”Vad din doktor inte talar om för dig om förklimakteriet” av dr John Lee. Jag fick boken efter några dagar och fann att förklaringen var mycket trolig. Det förklarade också mina hudproblem, mitt låga blodsocker och min yrsel och varför 2 av mina tänder hade blivit lösa under det sista året.

Jag ringde en apotekare och frågade hur lång tid det skulle dröja innan Depo-Proveran var ute ur min kropp? Halveringstiden visade sig vara 50 dagar. Det tar alltså ungefär 4 halveringstider för kroppen att helt bli fri från en injektion. Apotekaren berättade att ”peak” koncentrationen efter en injektion är efter ca 30 dagar. När jag hörde detta slog det mig att jag alltid hade mått sämst 30 dagar efter en injektion.

Läkandet börjar och jag börjar få mitt liv tillbaka. Nu är det 20 veckor sedan jag fick min sista Depo-Provera injektion. Jag har slutat att ta de anti-inflammatoriska medicinerna. Jag kunde sitta igen efter ca tre veckor och nu har jag börjat cykla igen.

Jag har börjat använda naturligt progesteron för att snabbare komma i balans.

Jag beklagar djupt min okunskap som gjorde mig så förgiftad. Nu vill jag med min historia göra andra kvinnor medvetna så att de inte får samma problem som jag haft eller så de kan förstå vad deras problem kan bero på.

Jag vill tillägga att jag har pratat med tre unga kvinnor som efter bara en injektion av Depo-Provera lidit av liknande problem som mina eller ännu värre. Jag vill också betona att dessa unga kvinnor, inklusive mig själv, borde inta ha ryggproblem som dessa utom vid en traumatisk olyckshändelse.

Om jag med detta brev kan hjälpa bara en person som kan slippa detta lidande som Depo-Provera utsatt mig för, tycker jag att det är väl använd tid.

Hämtat från FASS om Depo-Provera:

Att tänka på innan och när läkemedlet används

Om du har någon leversjukdom eller om du tidigare haft diabetes (sockersjuka) i samband med graviditet, bör du informera din läkare om detta innan behandling med Depo-Provera påbörjas. Om du brukar ha glesa menstruationer bör du informera din läkare innan Depo-Provera används. Informera också din läkare om du haft onormala blödningar mellan menstruationerna; Depo-Provera ska inte användas om läkaren inte vet orsaken till dessa mellanblödningar. Den som upplevt nedstämdhet vid tidigare användning av p-piller eller annat läkemedel som innehåller progesteron bör tala med sin läkare om detta innan Depo-Provera används. Om blödningsmönstret avviker från det förväntade när du behandlas med Depo-Provera, bör du kontakta en gynekolog. Detta gäller framför allt om en riklig och långvarig blödning uppträder efter en längre tids blödningsfrihet.

Depo-Provera bör endast användas av unga (<18 år) kvinnor när andra metoder är olämpliga.

Användning av Depo-Provera kan innebära en ökad risk för benskörhet hos kvinnor med riskfaktorer för benskörhet, t.ex. hög alkoholkonsumtion, rökning, anorexi, låg fysisk aktivitet, ärftliga anlag för benskörhet eller långtidsanvändning av andra läkemedel som kan minska benmassan (t.ex. läkemedel mot kramper och kortikosteroider).

När behandling med Depo-Provera avslutas dröjer det en viss tid innan ägglossning och menstruationsblödningar kommer igång igen. Först då återkommer också möjligheten att bli gravid. Denna tidsperiod varierar från kvinna till kvinna men för de flesta inträffar ägglossning 6-8 månader efter den sista injektionen av Depo-Provera. Hos en del kan ägglossningen inträffa mycket snart efter att den förväntade skyddseffekten på 3 månader upphört. I undantagsfall kan det dröja ända upp till 1,5 år innan förmågan att bli gravid återkommer.

Min kommentar: Det är mycket man ska informera sin läkare om, men hur ska man veta det om man inte läst bipacksedeln först? Och hur mycket informerar de? När jag skulle börja med p-piller en gång i tiden frågade man bara om vi hade blodpropp i familjen, några andra biverkningar var det inte tal om. Glesa och oregelbundna menstruationer verkar vara rätt vanligt efter de samtal jag har med andra kvinnor, även nedstämdhet av p-piller. Det borde göra att det är en väldigt liten marknad det här skulle passa för, ändå har jag en känsla av att det inte är så?

Vilka biverkningar kan läkemedlet ge?

Vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 100 användare):

Under de första 3-månadersperioderna brukar oregelbundna blödningar uppträda. Dessa blödningar kan likna menstruationsblödningar eller endast visa sig i form av en blodig flytning. Normalt minskar blödningarna i omfattning allteftersom man fortsätter med injektionerna, och efter 3-4 injektionsperioder är många helt utan blödning. Blödningarna upphör eftersom man inte får någon regelbunden cyklisk tillväxt av livmoderslemhinnan. Det är denna slemhinna som stöts av vid den normala menstruationsblödningen. Det är alltså en förväntad effekt att blödningen uteblir vid användning av Depo-Provera och utebliven blödning är i detta fall inte ett tecken på graviditet. En tid efter att man slutat använda Depo-Provera växer livmoder-slemhinnan till på ett normalt sätt igen. En del kvinnor upplever nedstämdhet, påverkan på sexlusten, huvudvärk, oro, sömnlöshet, illamående, magsmärtor eller obehagskänsla i magen, viktökning, spända bröst, akne (finnar), håravfall, hudutslag, ben- eller ryggsmärtor, kraftlöshet, eller ledvärk.

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos färre än 1 av 100 användare):

Huvudvärk, feber. Sällsynta fall av benskörhet inklusive benskörhetsfrakturer har rapporterats hos patienter som fått medroxiprogesteronacetat intramuskulärt. Enstaka fall av anafylaktiska reaktioner har rapporterats.

Min kommentar: Biverkningarna som står med i bipacksedeln kanske inte låter ”så farliga” (jämfört med oönskad graviditet) om man har dem en och en, det kanske rent av är s.k. vardagskrämpor som de flesta av oss har. Men tänk om du drabbas av flera av dem och i sådan kraftig mängd som Julie beskriver i brevet, så att de faktiskt påverkar hela ditt liv. Oavsett vad så är det symptom som vi inte ska behöva ha, och som vi får av att vi utsätter kroppen för onaturliga syntetiska ämnen som den inte känner igen och vet hur den ska hantera. Dessutom tror jag att det förekommer många fler biverkningar än de som står med här. Oftast finns ju inga långtidsstudier när det gäller läkemedel och påstår man att man fått ett visst symptom så har det ju absolut inget med läkemedlet att göra…

Hittade den här länken på ett svenskt forum – Tessan berättar vad som hände henne när hon började med p-spruta. Tessan hänvsar till en amerikansk sida (som tyvärr inte går att öppna idag) som hon hittade när hon började söka på ntet efter mer information. Sidan skapades av Shelly Borsits från Indiana i USA den 17 maj 2001. På hemsidan finns idag tusentals berättelser från kvinnor världen över som lider av några eller alla av nedanstående biverkningar till följd av Depo Provera:

  • Kraftig övervikt
  • Onormal nervositet
  • Ångest attacker
  • Andningssvårigheter
  • Förlorad sexualdrift
  • Smärtfulla samlag
  • Förlorad lubrikation i slidan
  • Försämrat immunsystem
  • Håravfall
  • Extrem hårighet på bröst, armar, ben mm
  • Kraftig huvudvärk
  • Stela leder och muskelvärk
  • Nedsatt syn
  • Yrsel
  • Axel- och ryggont
  • Ömma bröst
  • Ojämn hjärtrytm
  • Kronisk svampinfektion i underlivet
  • Koncentration och minnes svårigheter
  • Akne
  • Depressioner

Eftersom sidan inte går att komma åt så kan jag inte styrka dessa påstådda biverkningar med någon fin studie, men oftast är det stor skillnad på vad läkemdelsindustrin visar på sin bipacksedel och hur människor som tar deras piller i verkligheten mår, vilket vi kan se här…