Raw Food inspiration

Posted on april 10, 2011

0


För en tid sedan var jag på Raw Food kurs hos YogaSthlm. Det var min första riktiga kontakt med Raw Food, där jag själv lagat maten. Och Ååå så gott det var! Svårt att föreställa sig så mycket gott man kan göra, vilka smaker man kan blanda och vilka rätter man faktiskt kan skapa utan värme!

Vi var en liten grupp som lagade mat tillsammans, frukost, lunch och middag. Sen avslutade vi dagen med att äta allt som en jättestor buffé. Trots min inspiration efter kursen har det inte blivit av att jag prövat recepten vi fick med oss igen. Mest för att jag inte haft allt hemma och gärna skulle göra hela den här smakrika buffén igen. Men igår när vi handlade köpte jag nötter och frön i massor och la i blöt innan jag gick och la mig. Att baka Raw Food bröd är inget för den som har bråttom. Först ska fröna/kärnorna ligga i blöt fyra-åtta timmar, och sedan lika lång tid på tork i ugnen. 🙂

Men gott blir det! Och nyttigt! Såhär skriver rawfood.se om Raw Food som livsstil:

Raw Food har på senare tid fått alltmer utrymme i press och media. Rawfood vågen med Hollywood i spetsen smittar av sig och kändisar såsom Uma Thurman, Natalie Portman, Ed Norton, Alicia Silverstone, Carol Alt, Pierce Brosnan, David Bowie & Iman, Moby, Prince, Sting, Donna Karan, Demi Moore är bara några av de anhängare av den revolutionerande Rawfood vågen som nu sprider sig som ringarna på vattnet.

De har anammat denna livsstil för maximal hälsa och skönhet. Woody Harrelson har tagit steget längre och skrivit en 400-sidig bokom Living Food. Livs-och karriärcoachen Anthony Robbins pratar övertygande om vikten av Rawfood för maximal prestation, liksom Apple Computers CEO Steve Jobs.

Vilken är då hemligheten bakom denna diet? Vilka effekter har densom gör att allt fler hakar på?

Tanken bakom Rawfood är att helt enkelt göra sig kvitt onödigt beroende av ämnen, substanser och kemikalier som dövar hjärnan och minimerar vår inre och yttre potential från att leva ett fullständigt högkvalitativt, harmoniskt och friskt liv.
Resultatet är istället att du med nyvunnen fysisk och mental energi, ett klarare och skarpare intellekt, nu med en större kreativitet, kan se klarare på problem och enklare hitta lösningar till dessa.Förutom ovanstående kommer, en friskare, spänstigare och mer slimmad kropp samt vackrare och klarare hy, på köpet.

Min första kontakt med Raw Food var ett videoklipp jag såg på nätet, om en dokumentär man gjort i USA där en grupp diabetiker fått leva på Raw Food under 30 dagar, och tillfrisknat! Detta gjorde mig nyfiken så jag beställde filmen. Det kan du också göra här. Den ena dvd’n är dokumentären medans den andra förklarar mer vad Raw Food är och hur du kommer igång. Man får dessutom en massa bonusmaterial (receptsamlingar mm) att ladda ner på datorn.

